- forside - temagrupper - titel - tema - type - bibel - info - skolesystem
Konfirmation (Livets cirkler 6) (27)

Livsfasen set i lyset af konfirmationens betydning. Se også temagruppe 25 (Ind i de voksnes rækker( og 26 (Pubertetsritualer).
| < Forrige gruppe | Næste gruppe > |

Hej Peter (Type: video)
Arbejdsark (Hej Peter) (Type: arbejdsark - brødtekst)
Jakobs kamp (Type: fortælling, GT: lbh 4d)
Konfirmation, anordning (Type: Jura vedr. konfirmation)
Konfirmationen - jfr. Dansk Folkemindesamling (Type: Facts)
Konfirmationsgaver (Type: idé)


.

.


Hej Peter - [top]

27.10/ 141 video konfirmation

Indhold: Videofilmen "Hej Peter" (34 minutter) med forarbejde.

Mål: Vægten kan lægges forskelligt. En model til identifikation af forholdet til forældre/familie (overgangsritualet, frigørelsesprocessen i kærlighed) eller til overvejelse af den mulige ærlighed i forhold til det at tro - endelig identitetsspørgsmålet, maskerne.

Hvordan:
Undervisningsvejledning vedlagt filmen. Filmen lægger mest vægt på identitsspørgsmålet. Frigørelsesprocessen, overgangsfasen og krise dog antydet. Konfirmandreaktionen: For mange tanker (Tanja), dårligt skuespil - spontant undervejs! (Julie D).
Kan eventuelt bruges ved konfirmandstart - se da tekst. Her er arbejdsarket tænkt brugt før filmen er set. Som Eye-Opener. Pædagogisk er det i regelen dødkedeligt med al for meget skriftlig efterforarbejdning på en oplevelse - men et forarbejde kan skærpe og præcisere oplevelsen.
Fimen er nu (2004) lidt alderstegen. Der er vist for stor afstand. Jeg bruger den ikk længere.
(Se Arbejdsark).

Krydshenvisninger: Arbejdsark (Hej Peter); ; ; ; ; ;

Referencer:(s:1 i :Hej Peter. Video fra Materialecentralen


Arbejdsark (Hej Peter) - [top]

27.11/ 627 arbejdsark - brødtekst konfirmation

Indhold: Spørgsmålsark til filmen

Hvordan:
Se Hej Peter

Krydshenvisninger: Hej Peter; ; ; ; ; ;

Tekst:
Forberedelsesark til filmen Hej Peter
Skal udarbejdes inden filmen ses.

Hvorfor konfirmeres?

1) Prøv at sæt kryds ud for det svar du synes passer bedst på dig:

A) Fordi alle kammeraterne bliver konfirmeret:

B) På grund af gaverne:

C) Fordi jeg tror på Gud:

D) Jeg ved ikke om jeg tror på Gud, men jeg vil gerne:

E) Det er godt at lære noget mere om kristendommen:

Hvis du forestiller dig at alle danske unge, der nu er begyndt at gå til præst, skulle besvare spørgsmålet - hvilket bogstav tror du så får flest krydser:______ (Skriv bogstav) - det behøver jo ikke at være det samme, som du har valgt.

Et replikskifte mellem en mor og en konfirmand Peter (fra filmen Hej Peter):

Moren blev helt stille, næsten højtidelig:

Mor: Peter, du glæder dig da til din konfirmation, ikke?
Peter: Selvfølgelig.
Mor: Det gør vi . Jeg mener . Henne kirken . Andersen har da været en god præst? .. Peter, forstår du: Det er en mærkelig verden, vi lever i. Man bliver nervøs for jer - Signe og dig. [Signe er Peters lillesøster]. . Nå, men vi skal i hvert fald have en dejlig fest.
Peter (tænker): Underligt det hun havde sagt om kirken på søndag. Tænkte hun på sådan noget? De gik jo næsten aldrig i kirke - undtagen til jul eller nu, hvor han gik til præst.

2) Hvad kan en mor tænke på, når hun taler om "en mærkelig verden vi lever i" og at man kan være nervøs?


3) Hvorfor kommer hun i tanke om det i forbindelse med at et af hendes børn skal konfirmeres?

Et digt: Gud / Du ved / hvem jeg er./ Derfor gør det ikke så meget / hvis andre siger, / at jeg er værdiløs og dum. / Ind i mit hjerte / hvisker du sandheden: / At jeg er mere værd end guld.

4) Konfirmation betyder bekræftelses. Hvem bekræfter i digtet at "jeg er mere værd end guld":


Jakobs kamp - [top]

27.50/ 190 fortælling, GT: lbh 4d Gud, kamp med

Indhold: genfortælling af Jakobs historie - fra Esau..

Mål: Overgang fra en fase til en anden kan ses som en kamp med mægtige, overmenneskelige kræfter. Er der en Gud, som velsigner?

| 1 Mos. 32, 1-ff Teksten


Konfirmation, anordning - [top]

27.64/ 803 Jura vedr. konfirmation konfirmandforberedelsen

Indhold: (Net)familieadvokaten på forespørgsel: kan præst nægte at konfirmere. Svaret er positivt og hele anordningen aftrykt.

På www: Familieadvokatens svar; Biskoppernes beretning og forslag til ny anordning ; ; ; ;


Konfirmationen - jfr. Dansk Folkemindesamling - [top]

27.69/ 801 Facts konfirmation

Indhold: Konfirmationens historie (ikke meget dybtgående), billedgalleri mm. Fejringen af den. Skudsmålsbog mm.

På www: Dansk Folkemindesamling om konfirmationen; ; ; ; ;


Konfirmationsgaver - [top]

27.80/ 219 idé konfirmation

Indhold: Citat om gavestørrelser før og nu.

Illustration her: Konfirmandoverhøring. Poul Steffensen. (Fra Carit Etlar. Mine kæreste Fortællinger. 2. samling)

Referencer:(s:1 i :Breve til Jens. Om støwten og anden hverdagsteknologi Hansen, kaj Dynnes (1985)

Tekst:
Citat:- for hundrede år siden ejede folk gennemsnitlig 25 ting - i dag ejer de 2500..
. jeg har læst et sted, at udviklingen i den tid, vi har levet, har fordoblet værdierne hvert 11. år. Det vil sige at der i dag er ca. 30 gange så mange værdier, som den gang, vi blev født. Den gang kendte vi til at et husmands- eller daglejerbarn fik et par nye træsko som eneste konfirmationsgave - i dag er konfirmanderne nogle fattiglus, hvis de ikke trækker sig ud af en konfirmation med værdier for mindst 5000 kr, i form af penge, stereo, måske video osv.
Hvis fortsætter den udvikling og fordobler nogle gange hvert 11. år,.. så må det forudses, at konfirmanderne om et par hundrede år vil få en rumraket i konfirmationsgave -.


Final footer