Oversigt kirkeåret - Forsiden af kristendomsundervisning.dk - Hvordan.. - Om.. - TDU - hver uge i egen indbakke - Afmeld

13. s. e. trinitatis b

Dagens evangelium: Mt. 20. 20-28 - Zebedæussønnerne

Teksten online (Bibelselskabet)

Oversigt over gudstjenestens tekster 2018

- Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelsen af søndagens prædiken. Siden udbygges løbende og der kan være stor forskel på stofmængden på hver side. En række nyttige basisredskaber er der altid.

Indgang via Den norske kirkes tekstrækker: HER

The Text this Week Kan ikke anbefales nok! .

Greek Interlinear Bible
[Hvis "forbidden" side viser sig, placér markør i adresselinie, tryk enter]

Salmeforslag

Salmeforslag fra "salmedatabasen". En række danske liturger præsenterer forslag til enkelte søndage.

Til eksegesen:

Aktualiseringsmuligheder - evt citater fra trykte prædikener:

Faglitteratur til kapitlet: Mt. - 20

Prædikener til søndagen: 13. s. e. trinitatis - | - Alle søn- og helligdage

Forskellige citater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet":

-

Religionspædagogiske noter:Om magt overfor det at tjene: Maddox. Fodvaskningen(en billedanalyse) og andre i samme gruppe kan bringes i anvendelse. Se eventuelt også Ge: Jesus for Pilatus. - - - - -

Jens Rosendal. Evangeliesange: Til 13. s. e. trinitatis Husk ophavsretsloven. Kopiering i flere eksemplarer kræver aftale med Copy-Dan

Kirkemusikalsk kompetencecenter - KMKC: Refleksioner til søndagen.

Søndagslæsning: Søndagslæsning 13. s. e. trinitatis - 263

Fast Online til kommende søn/helligdag:
Søndagslæsning
Bag om Helligdagen
Aktuell fur Sonn- under Feiertage" (Næsten altid også dansk prædiken)
Mogens Agerbo. Adskillige prædikener til hver søndag. Flere forfattere.
Postiller Online (Samlinger med alle/næsten alle søndage))
Die Predigtdatenbank (Database med tusindvis af prædikener søgbar efter forfatter, helligdag og skrifthenv. - alt på tysk)

Prædikener on-line: (Ofte hentet fra ovenstående Postiller Online)
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller den afsluttende. Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis hele prædikenen - men klik ind og se hele prædikenen]

Anonym (sic!) Brøndbyøster
[Curlingforældre..] Men hun (Zebedæussønnernes mor] bli'r bare så frygtelig skuffet over Jesus' svar, som peger i en hel anden retning, - og hva' hun på det her tidspunkt heller ikke aner, er, at de to, der får pladsen ved Jesus' højre og venstre side ved begyndelsen på Jesus' oprettelse af sit rige; ja de to er forbrydere! Der dør to røvere på korsene ved siden af Jesus, hvor han hænger ved korsfæstelsen...
Og så tror jeg, at vi har fanget pointen. At få sæde ved den Højestes side er et få sæde på et hynde med springfjedre. Straks du og jeg har sat os, er vi i arbejde. Det at være et kristent menneske handler ikke først og fremmest om at gå i kirke; det handler om at være hos de mennesker, hvor behovet er størst. Det er en stor udfordring for en meget rig og veletableret statskirke, som vi har her i landet.
[] Se mere

Drejer, Hanne
Forholdet mellem den enkelte og fællesskabet, drejer det sig om. For hvad er vigtigst: at jeg selv udvikler mig og kommer frem i verden, eller at jeg tjener fællesskabet og derfor må sætte mig selv til side for fællesskabets skyld? [] Se mere

Sandvad, Gunvor
[Jante-loven..mm-..] Den , der vil være stor iblandt jer, ja den, der vil være den første iblandt jer, - han skal være tjener. Det lyder jo næsten som en umulighed, både at ville den største og at være tjener på én gang. Og meningen må være, at du skal ikke bekymre dig om at redde dig frelst igennem livet med alle dine idéer, men du skal i stedet søge efter det liv, som går tabt for dig selv ved at blive brugt indtil sidste rest på andre end dig selv. Og pladsen som den ringeste får du ikke, for den er taget af Jesus selv, der som den fattigste af alle selv tog den. [] Se mere

Trankjær, Mette
[EN del om at være løvemor] / Samtidig er lige præcis Jakob og Johannes ikke veget tilbage for at bruge temmelig hårdhændede metoder.. F.eks. tilbyder de, at sende ild og torden hen over nogle Samaritanske landsbyer, der ikke ville give dem husly. Og Jesus viser dem skarpt til rette og siger, at han ikke er kommet for at ødelægge menneskeliv, men for at frelse dem.../..Den eneste det går an at lade sig tjene af er Jesus Kristus, som i sin suveræne frihed vælger at tjene os med sin død for at vi kan leve. Optager pladsen på korset for os. Dækker over os med sin krop på en måde, som ikke en gang en mor kan gøre det. Dækker over os og alle vores fejltrin og sære forslag og påhit, sætter os fri til at tjene ham, ved at tjene hinanden. Det skal vi lære vores børn. [2008] Se mere


Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Stadsbygd og Rissa, Nidaros [Se mere].