Teksten denne uge er et ressourcested til forberedelsen af
søndagens prædiken.
Siden udbygges løbende og der kan være stor forskel
på stofmængden på hver side. En række
nyttige basisredskaber er der altid.
Påskedag a
Dagens evangelium: Mk. 16. 1-8 - Jesu opstandelse
Teksten online (Bibelselskabet)
Alle gudstjenestens tekster - (Iflg.
Alterbogen)
The Text this Week
- textweek.com - En omfattende amerikansk ressourceside.
[Ganske få søndage er der ikke tekster her,
så åbner en fejlside med "ikke%i%textweek"]
Greek
Interlinear Bible [Hvis "forbidden" side viser sig, placér markør
i adresselinie, tryk enter]
Links til on-line prædikener nederst på siden: Her..
Salmeforslag
Til eksegesen: "..ingen fortælling kan bringe de
døde tilbage, men det (påskeev. hørt ved
begravelse pointeret med slutningen tilbagevenden til
Galilæa) var en fortælling, der mindede mig om, at
vi først og fremmest er, hvad vi har bag os, deler i
erindringen med dem, der endnu lever" (KFPT 48 s. 16,
Grøndahl) .. .. se videre i artiklen om erindringen som
opstandelsens betydning (ikke teologisk, men som oplevelse)
Aktualiseringsmuligheder - evt citater fra trykte
prædikener: 99: der findes en anden bevægelse end
bevægelsen ind i døden: Rudolph
Tegner: Gravmæle over kunstnerens mor Tegners Mor. Kom
hjerte med hvad dødt du har.
Faglitteratur til kapitlet: Mk. - 16
Prædikener til søndagen: Påskedag - Alle søn- og
helligdage
Forskellige citater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til
kapitlet":
-
Religionspædagogiske noter: - -
- - -
Jens Rosendal. Evangeliesange: Til
Påskedag
Husk ophavsretsloven. Kopiering i flere eksemplarer kræver
aftale med Copy-Dan
Kirkemusikalsk kompetancecenter - KMKC: Refleksioner til
søndagen.
Søndagslæsning: Søndagslæsning Påskedag
- 130
Fast Online til kommende søn/helligdag:
Snart
Søndag
Søndagslæsning
Bag om
Helligdagen
Aktuell
fur Sonn- under Feiertage" (Næsten altid også
dansk prædiken)
Postiller Online (Samlinger med
alle/næsten alle søndage))
Die
Predigtdatenbank (Database med tusindvis af prædikener
søgbar efter forfatter, helligdag og skrifthenv. - alt
på tysk)
Prædikener on-line: (Ofte hentet fra
ovenstående Postiller Online)
[Citaterne er undertiden bare den indledende linie og/eller
den afsluttende.
Og et citat fra teksten karakteriserer ikke nødvendigvis
hele prædikenen - men
klik ind og se hele prædikenen]
Andersen, Otto
Gud selv maa tage Vare paa sin Sandhed. Og nu siges det om os
og til os, siges nu: "I er altsaa bleven oprejst med Kristus."
Du er bleven oprejst. Det vil altsaa ikke sige, at du er
uskyldig, eller at du er værdig til Oprejsning. Det vil
ikke sige, at du har rejst dig, at du har sejret over dine
Synder, at det nu gaar fremad med dig, at du nu er bleven et godt
og elskeligt Menneske, eller dog er paa Vej dertil. Det er du
maaske - og maaske slet ikke. Jeg véd det ikke, og det
kommer ikke Paaskens Budskab ved. Her tales ikke om det, som vi
kan godtgøre eller kontrollere Rigtigheden af. [1934]
Se mere
Arendt, Bent
Forestillingen om et liv efter døden er ofte blevet
gjort til et særligt kendetegn for kristendommen, hvormed
den skulle adskille fra andre religioner. Men det er ikke
tilfældet..[Det særlige:] Jesu opstandelse fra de
døde er et budskab til de levende - om livet, hvad der
gælder for vores liv efter opstandelsen påskemorgen.
Kvinderne ved graven fik noget at vide om livet: Den døde,
korsfæstede, er slet ikke her, hvor I søger ham som
den døde; han er opstået. Gå hen og sig til
disciplene, at han går forud for jer til Galilæa -
dér, hvor I kommer fra, hvor I mødte ham
første gang i jeres liv, hvor det hele begyndte for jer.
Dér skal I se ham - i levende live../..Vi kan kun tage
imod og tro det løfte, i tillid til, at det så kan
rumme alt det i sig, som vi ikke kender og ikke forstår,
og dog bliver udsat for. Guds liv venter os i det løfte,
i hver generation, hver eneste påske, både i liv og
død. De første kristne valgte at sætte alt
ind på så at lade det løfte om livet
råde. Påskens spørgsmål er så,
hvad vi vælger at lade råde for vores liv. Amen.
[2007] Se mere
Frandsen, Kristen Skriver
.. Ånd dør ikke, den er Guds fra først af,
og Gud tager sig af den - og har gjort det i Kristus. Når
så fx. Paulus skal tænke videre: hvad sker der,
når vi dør, så må han tænke i
forvandling. Kornet der dør i jorden ligner ikke spiren
og akset der vokser op. Kornet opløstes og gik til grunde,
men kornets kode formede et nyt aks, optog nye elementer, blev
til et nyt og anderledes legeme. Sådan må man
også tænke sig med de dødes opstandelse../..
Pointen er forvandling: identiteten er der, men den legemlige
iklædning er en anden - og den kan man kun udtrykke sig
billedligt om. Men legemlig er den: ånd er i den grad for
den kristne tro livskraft og ikke kun bevidsthed, at kraften ikke
kan lade være at forme sig legemlighed i en eller anden
forstand, som vi ikke kan videnskabeligt fiksere, men nok
både ane og tro. ./. Vi tror på kødets
opstandelse og det evige liv. Amen. [1994] Se mere
Lind, Peter
Hvis denne lederskribent vil tro på Jesu opstandelse som
en myte, så må han sådan set om det. Hvis den
teologiske professor vil tro på opstandelsen som et symbol,
så er det også hans sag. Vi har frihed til at tro,
hvad vi vil - og hvad vi vil nøjes med. Men da
evangelisten Markus i sin tid skrev sin beretning om Jesu
opstandelse var det hverken ment som en myte eller et symbol; det
var beskrivelsen af den rene og skære virkelighed. Et
budskab som blev til den kristne kirke... At det måske nok
på alle måder er ufatteligt, men at det dog er en
virkelighed, som vi vælger at bygge vores liv og hele vores
eksistens på. Som vi tror på som en realitet i verden
og i vores liv. At det er en virkelighed, Gud skænker os
ved, at vor korsfæstede og opstandne Herre, Jesus Kristus,
møder os midt i vores liv og verden - midt i vores
virkelighed - som en stor og altafgørende del af den.
Amen. [2009] Se mere
Teksten denne uge redigeres af Kristen Skriver Frandsen,
konsulent [Se mere], i samarbejde med
Thala Juul Holm, provst i Tønder Provsti [Se mere].
|